בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
דברים שיורמים יודעים 
אנשים אינם ינשופים 
 
 גוף האדם מעולם לא הסתגל לשינויים במנות האור והחושך שכפינו עליו    צילום: רויטרס    
דברים שיורמים יודעים |
 
יורם שורק, ysorek@gmail.com

העולם המודרני טישטש את ההבדלים בין יום ללילה עד כדי כך שלרובנו שנת הלילה היא כבר סוג של כורח. אנחנו מגיעים אליה מותשים, היא מתקצרת ומגיעה בהרבה מקרים אחרי יותר מדי שעות פעילות בחשיכה תחת האור המלאכותי שלנו. יורמים שבשבוע שעבר בחן את הנזק באובדן הקשר עם השמש, בודק הפעם איך מזיק לנו אובדן הלילה הישן והטוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

הטור הקודם בדק מה קרה לנו כשנעלם אור השמש מחיינו, אבל במירוץ אל הקדמה איבדנו  גם את החושך. הברירה הטבעית אילפה אותנו לפעול בשעות האור ולפחד מחשכת הלילה אלא שמתברר שהניצחון ב"מלחמת בני האור בבני החושך" היה מוחץ מדי. הסופר חורחה לואיס בורחס, שהתעוור בגיל מבוגר, מדווח על געגוע בלתי צפוי: "אנשים מדמיינים את העיוור סגור בתוך עולם שחור... אבל  אחד הצבעים שעיוורים (על כל פנים העיוור הזה) מתגעגעים אליו הוא הצבע השחור". כיום לא צריך להתעוור כדי לאבד את הצבע השחור ונראה שרבים מאיתנו פשוט לא מודעים להפסד. את האש אילפנו כבר לפני כרבע מיליון שנים, הנר קיים כבר 5,000 שנים, אבל את המכה הסופית הנחתנו על החושך לפני כ-130 שנים בלבד עם המצאת אור החשמל. במטרופולינים כמעט בלתי אפשרי למצוא חשיכה מוחלטת אפילו ב"שעות הקטנות" ורק מעטים ישנים בחדר חשוך ממש.

 

משגעים את הורמון השינה

האור שבחוץ כבר לא משנה כשכל היממה מוארת לנו גם ככה
 האור שבחוץ כבר לא משנה כשכל היממה מוארת לנו גם ככה 
 צילום: Getty Images / אימג'בנק 
 

המצאתו של תומס אדיסון גרמה, לראשונה בהיסטוריה, להמוני בני אדם להמשיך ולפעול עמוק לתוך הלילה. שינוי פתאומי כל כך באורח החיים אינו עובר בלי להשאיר את רישומו על הבריאות ואכן בשנים האחרונות מתרבות העדויות לנזק שבאבדן העלטה. כפי שהאור הוא הסימן למרכז הזמן במוח לעורר את מערכות הגוף לפעילות כך נדרשת חשיכה כדי לעודד את הפרשת הורמון השינה, המלטונין. המחזור ההורמונלי היומי חיוני לשם תאום זמני הפעולה והרגיעה של מערכות שונות כך שלא יפריעו זו לזו. האבולוציה עיצבה את המחזוריות היומית כך שאור הבוקר וחשכת הלילה ישמשו כאיתותים שיכוונו את הגוף לאירועים צפויים. כך למשל לאבותינו לא היתה סיבה לצפות למזון בלילה, ובהתאם המלטונין "מכבה" את התיאבון. כשהחשיכה מאחרת להופיע נדחה גם ייצור המלטונין ויש מי שתולה באור התמידי חלק מהאחריות למגפת ההשמנה.

 

אכלני הלילה ומגיפת ההשמנה

 

ניתן לגרום לעכברים להשמין ולפתח סכרת כאשר במקום חשיכה מוחלטת מאירים את הכלוב בלילה באור עמום (דומה לזה החודר לחדר השינה של רובנו מאורות הרחוב העירוני). כשבודקים מה השתנה בהתנהגות העכברים שאיבדו את הלילה, מתברר שהם התחילו לאכול יותר בזמנים שאינם רגילים לארוחות אצל מכרסמים. כאשר הושארה התאורה המלאכותית, אך במקום מזנון חופשי הואכלו העכברים רק בשעות האופייניות לזלילה, נעלמה ההשמנה. אצל בני אדם המקרר זמין תמיד ומתברר שאצל הסובלים מעודף משקל נפוצה אכילת הלילה פי שלושה יותר מאצל בעלי המשקל התקין. אכלן לילה מוגדר כמי שצורך יותר מ-25% מהקלוריות שלו לאחר תום ארוחת הערב, או שמתעורר משנתו כדי לאכול לפחות פעם בשבוע.

 
 

עובדי המשמרות – היזהרו!

עובדי משמרות הם עכברי המעבדה האנושיים בניסוי הלא מתוכנן של ניתוק הקשר בין שעות המנוחה לשעות החשיכה. שפע מחקרים אפידמיולוגיים מראים שעובדי לילה ועובדי משמרות מתחלפות מועדים להשמנת יתר, סכרת, למחלות לב ולהפרעות עיכול יותר ממי שעומד עם כולם בפקקים בבוקר לעבודה ואחר הצהריים הביתה. אפילו שנים רבות של עבודת לילה לא גורמות לגוף לסגל תזונה מותאמת לשעון שאינו מתואם עם סיבוב כדור הארץ. אבל יתכן שאור בלילה אינו סתם מבלבל ומעורר לאכילה מיותרת אלא גם מסרטן.

 

עדיף כבר שלא לראות את האור

במטרופולינים כמעט בלתי אפשרי למצוא חשיכה מוחלטת אפילו ב"שעות הקטנות"
 במטרופולינים כמעט בלתי אפשרי למצוא חשיכה מוחלטת אפילו ב"שעות הקטנות" 
 צילום: יובל כדורי אלטמן 
 

לפני כעשרים שנים הבחינו חוקרים בתופעה מוזרה: שכיחות סרטן השד אצל נשים עיוורות נמוך מזה באוכלוסייה הכללית. התופעה פורשה תחילה כתוצאת לוואי של אורח החיים השונה שמכתיב העיוורון, הכולל הבדלים בתעסוקה ובצריכת אמצעי מניעה, אבל שורת מחקרים מאז איששה את התצפית הראשונה: מגבלות ראייה קשורות לירידת הסיכון. ככל שחלשה הראייה יורדת שכיחות המחלה עד שאצל מי שסובלת מאבדן ראייה מוחלט בשתי העיניים הסיכוי לגידול בשד הוא כחצי מזה של נשים רואות. מן העבר השני של המתרס ניצבות נשים שעיניהן פקוחות בלילה לעיתים קרובות כדיילות, רופאות ואחיות ואצלן הסיכון לכמה סוגי סרטן ובראשם סרטן השד גבוה באופן מובהק.

 
 

 

המצאת אדיסון גרמה לראשונה בהיסטוריה להמוני בני אדם להמשיך ולפעול עמוק לתוך הלילה. שינוי פתאומי כל כך לא עובר בלי להשאיר את רישומו על הבריאות ומתרבות העדויות לנזק עם אובדן העלטה

 

כיום נכללת  עבודת משמרות ע"י הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן (IARC) כגורם ש"ככל הנראה מסרטן אצל בני אדם" (Probably carcinogenic to humans). כאשר חומר כימי נכלל בקטגוריה הזו מחייבות התקנות לסמן אותו במדבקות אזהרה ואין לגעת בו ללא כפפות ומשקפי מגן.  נראה שצמצום יצור המלטונין מגביר את הפרשת הורמון המין אסטרוגן, אותו הורמון שבגיל ההתבגרות מצמיח את רקמת השד ובגיל מבוגר עלול עודף ממנו בגוף להצמיח שם גידולים לא רצויים. החוקר ריצ'רד סטיבנס שאל מאות נשים חולות ובריאות על מידת האור בחדר השינה שלהן ומצא סיכון אצל מי שאור חדר השינה בהיר מספיק לקריאה. יתכן שעוצמה כזאת מספיקה לדיכוי המלטונין אפילו מבעד לעפעפיים סגורים. סרטן השד נפוץ יותר בקרבת האזור הארקטי, שם משבשת השמש הקיצית שכמעט אינה שוקעת את השעון הביולוגי. אבל רוב האנושות מייצרת את אור הלילה בעצמה.

 

הסרטן מתחבא בפינות המוארות בלילה

שינתה את חיינו - בכל המובנים. נורת החשמל
 שינתה את חיינו - בכל המובנים. נורת החשמל 
 צילום: flickr, cc-by, _Max-B 
 

 

האור הבוקע מאזורים מיושבים לחלל החיצון מספק תמונות לוויין מרהיבות ומסתבר שניתן ללמוד מהן לא מעט. היו גם מי שניתחו את הקשר הסטטיסטי שבין שכיחות סרטן ביישובים שונים לבין שטף האור הלילי הנמדד מהם. גם כשמביאים בחשבון הבדלים בין אוכלוסיות באורח החים ובגנטיקה עדיין נשאר מיתאם בין עוצמת האור החודר מהחלון לבין הסיכוי לחלות בסרטן שד. מחקר כזה בישראל הראה כי באזורים הבוהקים בלילה במרכז עולה הסיכון לסרטן השד לעומת הגליל החשוך יחסית ומחקר כלל עולמי הראה תלות כזו גם לסרטן הערמונית. כשנבדקה שכיחות סרטן הריאות וסרטן המעי שאינם מושפעים מהורמונים לא נמצא קשר כזה.

 

המחקר על הקשר שבין תאורת לילה ומחלות עדיין בחיתוליו אבל נראה שלאור הממצאים המסתמנים כדאי לכבות אורות מיותרים, לוותר על טלוויזיה בשעה שלפני השינה ולהחזיר לחיינו את חסות החשיכה.

 

עלתה בדעתכם שאלה מעניינת, מסקרנת, מוזרה, הזויה או מצחיקה? פורום "לכל שאלה תשובה" מחכה לה. ניתן גם לשלוח ל- ysorek@gmail.com

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by