בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
דברים שיורמים יודעים 
חבריה הטובים ביותר של הנערה 
 
 משנקשר היהלום לרומנטיקה נפתחה תקופת השפע ליהלומנים. ככל שהיהלום יקר יותר גדולה האהבה שהוא מבטא    צילום: (אימג`בנק/GettyImages)    
דברים שיורמים יודעים |
 
יורם שורק

איך הפך היהלום לסמל של יוקרה וסטטוס? מי קבע את הדימוי של היהלומים כאייקון של הצהרת מחוייבות ורומנטיקה? ומה בכלל הופך אותו ליקר כל כך? טריק שיווקי בשר ודם היה המנוע מאחורי תעשיית היהלומים המשגשגת. לא מבנה היהלום או "איכותו" הם שהפכו אותו למה שהוא אלא תדמית שביקש קרטל רב השפעה להעניק לו. ואנחנו? רק מנציחים את התופעה. יורמים יודעים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הרבה חידות קשורות בגביש המנצנץ אך שלוש תעלומות גדולות מרכזות את רוב השאלות: למה היהלומים כל כך קשים? למה הם כל כך יקרים? ולמה הם עסק כל כך יהודי?
 

הגולש "קרבי" שואל: "מה החומר הכי חזק אחרי יהלום?"

אז זהו קרבי יקר, שהיהלום אינו החומר החזק ביותר אלא רק הקשה ביותר. פלדה, למשל, חזקה הרבה יותר מיהלום משום שצריך יותר אנרגיה כדי לשבור אותה. ואכן אם תחבוט בפטיש ביהלום הוא יישבר. היהלום הוא החומר הקשה ביותר: קשיות היא היכולת של חומר אחד לשרוט חומר אחר והיהלום אכן שורט כל חומר ואין חומר שיותיר בו שריטה. כדי להבין איך יכול היהלום להיות קשה כל כך אך לא חזק במיוחד צריך שיעור קצרצר בכימיה.
 
מה שמייחד יהלום הוא שהחומר שבו צפוף מאוד
 מה שמייחד יהלום הוא שהחומר שבו צפוף מאוד 
 צילום: (אימג`בנק/GettyImages) 
 
היהלום הוא פחמן טהור: כל אטום פחמן נמצא במרכזה של פירמידה קטנטנה וקשור לארבעה אטומים שכנים בקודקודי הפירמידה הזו. קשר בין שני אטומי פחמן הוא חזק למדי אבל קשרים כאלו מצויים בשפע בחומרים אחרים סביבנו. למעשה אנחנו קורעים קשרים כאלו בכל פעם שאנו שוברים חתיכת עץ או פלסטיק. מה שמייחד יהלום הוא שהחומר צפוף מאוד והקשרים מתפרשים בכל, כך שכדי לשרוט יהלום צריך לשבור הרבה יותר קשרים ליחידת נפח ואין כיוון שניתן לנוע בו בחומר ולעקוף בדרך את הקשרים. אחיו של היהלום, הגרפיט, בנוי אף הוא מאטומי פחמן אך יש דרכים לקלף ממנו שכבות בלי לשבור קשרים ואנו עושים זאת בכל פעם שאנחנו כותבים בעפרון. אבל דווקא בשל הצפיפות והקשיות אין ליהלום דרך לספוג אנרגיה ולפזר אותה בלי להישבר, האטומים בפלדה יכולים לזוז מעט ולפזר את האנרגיה שקיבלו בחבטה. אטומי הפחמן ביהלום תקועים במקומם ואין להם דרך לספוג ולפזר אנרגיה בלי להישבר.
 
 

"סליטר" שואל: למה יהלומים יקרים?

לכאורה התשובה פשוטה. יהלומים יקרים כי הם נדירים וחוקי הכלכלה קובעים כי כשההיצע נמוך המחיר עולה. ההסבר הגיוני אבל פשוט לא נכון. יהלומים אינם נדירים במיוחד ובעשורים האחרונים, כשמרבצים חדשים נתגלו באוסטרליה ובקנדה, הם נפוצים עוד יותר. בנוסף, ניתן לייצר יהלומים מלאכותיים יפים לא פחות מאלו שיש צורך לחפור טונות רבות של עפר עבורם. יש מי שטוען כי היהלומים יקרים בגלל שיש מי שדואג למנוע תחרות.
 
 יהלומים יקרים כי הם נדירים וחוקי הכלכלה קובעים כי כשההיצע נמוך המחיר עולה. ההסבר הגיוני אבל פשוט לא נכון. יהלומים אינם נדירים במיוחד בעשורים האחרונים. יש מי שטוען כי היהלומים יקרים בגלל שיש מי שדואג למנוע תחרות 
ב-1888, שנים ספורות לאחר שנתגלו היהלומים בקימברלי שבדרום אפריקה הוקמה חברת "דה בירס" (De Beers) ששולטת עד היום על רוב הכריה, ההפצה, העיבוד והשיווק של יהלומים. "דה בירס" שמרה במשך עשורים על שליטה מלאה בכל שרשרת הייצור וההפצה של יהלומים, ויסתה את כמות וטיב הסחורה שקיבל כל סוחר וכמובן דאגה שלא יזלגו לשוק יהלומים ממקורות עליהם אין לה שליטה. בכך שונה היהלום מזהב או מתכות יקרות, בשעת הדחק יכול אדם למכור תכשיטי זהב ישנים אבל אף אחד מקוראי המדור לא יצליח לעולם למכור יהלום ישן שקיבל בירושה. המערכת ההרמטית של הסינדיקט מבטיחה שזרימת היהלומים חד סטרית: מהמכרה, דרך המשווקים המורשים אל התכשיטן והצרכן שהוא תחנה סופית בהחלט. חברת "דה בירס" דאגה לא רק לשמירה על ההיצע אלא יצרה גם את הביקוש והפכה את היהלום מעוד אבן חן לשימוש צורפים למוצר ייחודי: האבן האולטימטיבית שרק היא ראויה להתנוסס על טבעות אירוסין ונישואין. המהלך הזה כלל מאמצי יחצ"נות ניכרים.
 

איש אחד עם רעיון... מבריק

הרעיון היה להפוך את היהלום למבטא האהבה הרומנטית החדשה
 הרעיון היה להפוך את היהלום למבטא האהבה הרומנטית החדשה 
 צילום: (אימג`בנק/GettyImages) 
 
בשנת 1938 בעקבות השפל הגדול קרס שוק היהלומים באירופה. במרכז אירופה לא היתה כל מסורת הקשורה לתכשיטי יהלום ואילו באנגליה וצרפת רק שכבה דקה של אריסטוקרטים רכשו יהלומים. השוק האמריקני היה התקווה האחרונה של "דה בירס". מי שיצר עבור הסינדיקט את מיתוס היהלום היה ג'רולד לוק (Gerold Lauck) פרסומאי שנשכר לבנות את תדמיתה של האבן. לוק הבין שכדי למכור יהלומים צריך לשכנע גברים צעירים שזו המתנה לה מצפות אהובותיהן וללמד צעירות לייחל דווקא לטבעת יהלום מאלוף נעוריהן. כדי להגיע לקהל הזה בחר לוק במדיום החדש והמבטיח: הקולנוע. כוכבי הוליווד החלו להעניק יהלומים לאהובותיהם על המסך והמגזינים טפטפו באופן סדיר סיפורי רכילות על מתנות יהלום שהעניקו "סלבים" לאהובותיהן. במסע מאורגן היטב גייס לוק את האולפנים הגדולים ואת המגזינים והפך את היהלום מגביש פחמן לסמל מוכר ומקובל לעושר, עוצמה ובעיקר לאהבה. משנקשר היהלום לרומנטיקה נפתחה תקופת השפע ליהלומנים. ככל שהיהלום יקר יותר גדולה האהבה שמבטא באמצעותו המחזר.
 
 ג'רולד לוק הבין שכדי למכור יהלומים צריך לשכנע גברים צעירים שזו המתנה לה מצפות אהובותיהן וללמד צעירות לייחל דווקא לטבעת יהלום מאלוף נעוריהן. כדי להגיע לקהל הזה בחר לוק במדיום החדש והמבטיח: הקולנוע 
על כנפי האמריקניזציה גלש מיתוס היהלום בקלות לאירופה וכבש טריטוריות חדשות בכל מקום אליו הגיעה התרבות הפופולארית מהמערב. באופן דומה יצר הסינדיקט שווקים חדשים לקליטת התוצרת במזרח הרחוק. על פי המסורת ביפן היו הנישואין מסוכמים בשתיית סאקי בין הורי החתן להורי הכלה בלי להניב הכנסות ליהלומנים. סינדיקאט היהלומים השתמש בכמיהה היפנית לתרבות המערב כדי לקדם את היהלום כמבטא את האהבה הרומנטית החדשה. בשנת 1967 רק 5% מהכלות היפניות ענדו טבעת יהלום, אלא שקמפיין יהלומים שקישר בין מערביות, מודרניות ואהבה לטבעות יהלום הפך את הפריט למרכיב הכרחי בטקס ו"דה בירס" זכתה בקהל צרכנים גדול ועשיר.
 

מוצר אחד שאנחנו לא רוצים שיוזל

יהלומים יקרים משום שכך הצרכנים רוצים אותם - סמל ליוקרה
 יהלומים יקרים משום שכך הצרכנים רוצים אותם - סמל ליוקרה 
 צילום: (אימג`בנק/GettyImages) 
 
אבל קרטלים, מונופולים ושיווק אגרסיבי אינם המצאה של "דה בירס". קרטלים יכולים לשמור מחיר גבוה לתקופה מוגבלת אך הם נוטים להתפורר בשל הופעת מתחרים מבחוץ או עריקה מבפנים של מי שרוצה להגדיל רווחים על חשבון חבריו. היהלומים שומרים על מחיר גבוה לאורך דורות אף שמתחרים מנסים לערער על הקרטל. בעשורים האחרונים התגלו מכרות עשירים בקנדה ובאוסטרליה, מחוץ לטווח שליטת הקרטל, ובכל זאת לא השפיעו התגליות על מחירה של טבעת היהלום בחלון הראווה. התשובה שנותנים כלכלנים מוזרה: יהלומים יקרים משום שכך הצרכנים רוצים אותם. עבור כמעט כל מוצר ושירות הכמות שירצה הצרכן לרכוש גדלה ככל שיורד המחיר. לכאורה היינו צריכים לשאוף לקנות יהלומים, כמו כל מוצר אחר, בזול והמשווקים היו צריכים להתחרות זה בזה ולהציע לנו יהלומים זולים. אבל יהלום אינו מוצר רגיל, היהלום נוצץ וקשה אבל ערכה של אבן החן אינו ביופיה או בקושי שלה. רק מומחה יבדיל בין יהלום לזכוכית מלוטשת ואין לנו באמת צורך שהאבן בטבעת תהיה קשה במיוחד.
 
 מאפיין מוזר זה של מוצרים שהביקוש להם יירד אם מחירם יוזל ומטרתם הפגנת היכולת לרכוש אותם, שובר את האינטואיציה הכלכלית המקובלת אבל טבעת יהלום היא ביטוי לאהבה בגלל מחירה הגבוה 
יהלום הוא מוצר יוקרה, כלומר כזה שמחירו הגבוה הוא הסיבה שאנו רוצים בו. טבעת יהלום היא ביטוי לאהבה בגלל מחירה הגבוה. יהלום זול לא יתאים משום שהוצאה פעוטה אינה מסמלת מחוייבות. מאפיין מוזר זה של מוצרים שהביקוש להם יירד אם מחירם יוזל ומטרתם הפגנת היכולת לרכוש אותם, שובר את האינטואיציה הכלכלית המקובלת. כך למשל מכתיר אחד הכלכלנים את היהלומים בתואר "ידידיה הטובים ביותר של הממשלה". תעשיית היהלומים היא היחידה שמיסוי המוצר שלה לא מדכא את הפעילות אלא מעודד אותה - המס מגולגל על הצרכן והופך את המוצר יקר ולכן נחשק יותר כך שאף אחד לא נפגע מהמס ואוצר המדינה מרוויח. לסיכום, סליטר, יהלומים יקרים כי אנחנו מוכנים לשלם הרבה עבורם ואנו מוכנים לכך מפני שאנו רוצים אותם יקרים.

» לכל מדורי "דברים שיורמים יודעים"

עלתה בדעתכם שאלה מעניינת, מסקרנת, מוזרה, הזויה או מצחיקה? פורום "לכל שאלה תשובה" מחכה לה. ניתן גם לשלוח ל- ysorek@gmail.com

לקבלת עדכונים ב-RSS על כל מדורי נענע אקטואליה, העתיקו את הלינק המצורף:
http://rss.nana10.co.il/?s=126&Cat=10576

להסבר על RSS
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by