בערוץ

שייך למדור
לי טלה בהורוסקופ ולך יש תאומים

שייך למדור |

יורם שורק

האם זאת אכן ההוכחה שאנו מתאימים? מה מושך אנשים לעל-טבעי? איך מסבירים את היותן של אמונות טפלות עדיין כה רווחות בעולמנו הדיגיטלי והטכנולוגי? האם אנשים שמאמינים בהשפעות נסתרות על חיינו הם בהכרח פחות אינטיליגנטיים או שיש להם יתרון? יורמים יודעים

המונה דופק. הטור הראשון של "דברים שיורמים יודעים" פורסם במארס 2006 והנה חלפו כמעט שנתיים והגענו אל הטור ה- 100. מכיוון שטור מספר 1 עסק במקורה של קמע החמסה ראויה שאלתו של ש', העוסקת אף היא בעל-טבעי, לפאר את הטור ה- 100:

האם אדם יכול להגיד מה יהיה בעוד שנתיים לפי הכוכבים? לפי תאריך ושעת לידה?

בוודאי שאדם יכול להגיד מה יקרה לפי כוכבי השמיים, עובדה: הרבה אנשים מתפרנסים בדיוק מזה. כמובן שאין שום קשר בין מה שיגיד אדם על סמך מצב הכוכבים בשעת הלידה לבין מה שיקרה בפועל בעוד שנתיים אבל זה מעולם לא הפריע לאף אסטרולוג. השאלה המעניינת היא איך זה שעדיין אנשים צורכים אסטרולוגיה?

מזלות הזודיאק.  ההורוסקופים עודם פורחים (קולאז' מתוך flickr.com)
 מזלות הזודיאק. ההורוסקופים עודם פורחים (קולאז' מתוך flickr.com)
התמיהה מתגברת כשנזכרים שעד לא מכבר הייתה האסטרולוגיה קשורה לאחותה התאומה האלכימיה. הקדמונים הכירו שבעה גרמי שמיים במערכת השמש: השמש עצמה, הירח, כוכב חמה (מרקורי), נוגה, מאדים, צדק ושבתאי ושבע מתכות: זהב, כסף, נחושת, ברזל, בדיל, כספית ועופרת. כל מתכת שויכה לאחד הכוכבים (הזהב, כמובן, לשמש הכסף לירח וכו') כך שמצב כוכבים מסוים עשוי לשכנע מתכת אחת להתגלגל בחברתה. עד המאה ה- 15 נהגו באירופה להשבית מפעם לפעם את כריית המתכות, במועדים שנקבעו ע"י אסטרולוגים (קודמיהם של ה"רנטגנים" בני זמננו המייעצים לידוענים), כדי שהמתכות יוכלו להתחדש בבטן האדמה בהשפעת הכוכבים. לכאורה, גוויעתה של האלכימיה הייתה צריכה לסמן גם את קץ האסטרולוגיה ממש כשם שהמקררים החשמליים העלימו את מוכרי הקרח מהרחובות. אבל למרבה הפלא למרות שאין בעיתון מדור המוקדש למרשמים של אבן החכמים, ההורוסקופים עודם פורחים. נראה שמשהו עמוק מפריע לנו להיפטר מאמונות טפלות. כ- 800 שנים לאחר שלימד הרמב"ם "כל אותם דברים של גזירת הכוכבים, שהם אומרים יארע כך ולא יארע כך, ומולדו של אדם ימשוך אותו שיהיה כך ויארע לו כך ולא יארע לו כך - כל אותם הדברים אינם דברי חכמה כלל וטיפשות הם" עדיין מניבה מילת החיפוש "הורוסקופ" קרוב ל- 2 מיליון תוצאות בגוגל. מה בדיוק מושך אותנו אל העל-טבעי?

"מטבעה של התבונה לראות את הדברים לא כמקריים אלא כהכרחיים" לימד אותנו שפינוזה (תורת המידות, חלק שני). מחקרים פסיכולוגיים מראים כי הפילוסופים צדקו, יש לנו קושי גדול להכיר באי הבנתנו את הסיבות לתופעות או בחוסר היכולת שלנו להשפיע או לפחות לחזות אירועים. נטייה זו שלנו לחפש סדירויות וחוקיות מקשה עלינו להבין אקראיות. במחקר בו נבדקה הבנת רעיון האקראיות אצל נחקרים המאמינים באמונות טפלות וכאלו שאינם מאמינים בהן נתבקשו הנשאלים לענות על שאלות כדוגמת זו:

זורקים מטבע 6 פעמים. איזה רצף תוצאות סביר יותר לקבל?

א. עץ, עץ, עץ, עץ, עץ, עץ
ב. עץ, פלי, עץ , עץ, פלי, פלי
ג. עץ, עץ, עץ, פלי, פלי, פלי
ד. כל ההסתברויות שוות

התשובה הנכונה היא כמובן ד' (המטבע לא "זוכר" את הזריקות הקודמות והסבירות לכל רצף שווה). מאמינים בעל-טבעי נטו הרבה יותר לטעות בשאלות מסוג זה. אם ענית ב' יש סיכוי רב יותר שאתה לוקח ברצינות את ההורוסקופ.

האם נכונה היא תחושתן של נשים רבות כי גברים נוטים לשקר יותר לבנות זוגן מאשר להפך? ובכן נכונה הסברה. מה נותן השקר לגבר בשלב החיזור ובכלל? נשים יקרות אתן אינכן יודעות לרוב לזהות מתי הגבר שמולכן משקר. זאת למרות מיתוס עתיק יומין שמסתובב שגברים שקופים מול האינטואיציה הנשית הנעלה. העובדה ההיסטורית והחברתית הניצחת היא שאתן פשוט חשדניות יותר כלפי גברים שהם פתיים יותר מכן אבל החשדנות, שלה סיבות משלה, לא תוביל אתכן לחוף מבטחים עם הגבר שלכן. גברים יקרים אתם פשוט תצטרכו להיות כנים עם הנשים שלכם ולא לנצל את ממצאי הטור המפתיעים. גם אם הוא יציף אתכם בסיבות ותירוצים לרוב. אנחנו לא ממליצים. כי כשהשקר מתגלה לבסוף, האישה עלולה להתגלות בעקבותיו כגבר האמיתי בבית.

לכתבה המלאה
החוקרת מריאנה לינדמן שחקרה את אופני המחשבה של המאמינים הללו מול ספקנים מהם מסבירה את האמונות הטפלות ככשלים בחשיבה אנליטית. כתינוקות חקרנו את העולם הפיזיקלי, הפסיכולוגי והביולוגי והגענו, עוד לפני גיל גן החובה, לתגליות חשובות שמעצבות את תפיסת העולם שלנו. את הפיזיקה חקרנו כששיחקנו בקוביות, זרקנו את המוצץ לרצפה או שפכנו את השוקו על השטיח. חקירה זו הובילה אותנו להבנה שהעולם מורכב מאובייקטים חומריים שתופסים נפח וקיימים עצמאית במרחב (נמצאים שם גם כשאיננו רואים אותם). חקירתנו הפסיכולוגית אמורה הייתה להביא אותנו עד גיל שנה וחצי להכרה כי בני אדם, בניגוד לחפצים, פועלים מתוך כוונה ויכולים ליזום פעולות. עוד הבנה שעלינו היה לרכוש היא כי אובייקטים נפשיים כמו מחשבות, אמונות, רצונות וסמלים אינם חומריים ואין להם קיום בעולם הפיזיקלי (לא תופסים נפח ואינם משפיעים ישירות על הגופים החומריים). כך למשל, כבר בגיל שלוש או ארבע מצליחים ילדים להבין כי למחשבה על כלב אין תכונות חומריות של כלב בשר ודם ושכבישים במפה (סמלים) אינם צריכים להיות ברוחב המספיק למכונית. למידה אינטנסיבית זו מאפשרת לילדים בני ארבע להבין כי כדורים מתגלגלים משום שמישהו גלגל אותם ואילו בני אדם נעים משום שהחליטו לעשות כך.

האבחנה הזו אינה מובנת מאליה. כל מי שקילל אי פעם את המחשב שנתקע או בעט בזעם בגלגל מפונצ'ר הראה בכך כמה שברירי ולא "טבעי" הוא המיון הזה של התופעות. אמונה טפלה, לפי גישה זו, היא שבירה של האבחנה הזו. הבסיס של מרבית האמונות הללו הוא שגופים פיזיים פועלים מתוך כוונה לגרום תוצאות (רצויות או הרסניות) וכי מחשבות ורגשות יוצרות שינויים בעולם הפיזי (עין רעה למשל). אסטרולוגיה היא ייחוס של איכויות פסיכולוגיות וביולוגיות לגופים בעולם הפיזיקלי (כוכבי הלכת). בכך שונה אמונה טפלה מסתם שגיאה. מי שחושב שלוייתן הוא דג (ולא יונק) טועה אך אינו בעל אמונה טפלה משום שגם דג וגם יונק הם ישויות ביולוגיות. לעומתם שחקן שש-בש שילחש לקוביות לפני הזריקה הוא בעל אמונה טפלה משום שהוא מייחס חוקיות פסיכולוגית (היענות לבקשה) לגוף בעולם הפיזיקלי ובכך מפעיל חשיבה אינטואיטיבית ילדותית. למעשה החשיבה האינטואיטיבית מתקיימת לצד החשיבה הרציונאלית וככל שהיא מפותחת יותר כך מתחזקת הנטייה לאמונות טפלות.

מתברר כי למאמיני האסטרולוגיה נטייה גבוהה ליחס איכויות פיסיקליות או ביולוגיות למחשבות ורגשות. כלומר הם נטו לפרש משפט כמו "מחשבה רעה מידבקת" כפשוטו (מחשבה המועברת כמו שפעת). בדומה לזה הם נטו לייחס איכויות פסיכולוגיות לעצמים פיזיקלים או ביולוגים. משפטים כמו "לרהיטים ישנים יש זיכרונות מהעבר" או "כשחם הפרחים רוצים לפרוח" הובנו כפשוטם. בנוסף נטו המאמינים באמונות טפלות ליחס כוונה לאירועים טבעיים ואקראיים. מאמיני האסטרולוגיה (וכמוהם המאמינים בטלפתיה, קמעות ופנג שווי) התבססו הרבה יותר על אינטואיציה מאשר על חשיבה אנליטית גם בתחומים שאינם קשורים לאמונותיהם.

ובכן, מאמיני האסטרולוגיה הם טיפשים?

אמונות טפלות יכולות לעזור במצבים בהם אין לנו שליטה (צילום: ilil ziv, flickr.com)
לא בהכרח. אינטיליגנציה אינה רק יכולת ניתוח. גם היכולת לנהל רגשות ואמונה מיסטית יכולה בהחלט להפוך את החיים נוחים יותר. הפסיכולוג ג'וזף גודמן ביצע ניסוי בו הוצע לנחקרים להמר על מספר תלת סיפרתי שיעלה בגורל (סיכוי זכיה של 1 ל- 999) ובדק כמה כסף יסכנו הנחקרים בהימור. כאשר הוצע להם להמר על מספר שנקבע שרירותית מראש (185) סיכנו הנחקרים פחות מאשר כאשר איפשרו להם לבחור בעצמם את המספר או כאשר המספר חושב בשיטה נומרולוגית מאותיות שמם. בתופעה זו יכול להיווכח מי שצופה במהמרי לוטו המעדיפים להשקיע זמן בבחירת מספרים במקום להמר באותם סיכויי זכיה במספרים שתבחר עבורם מכונה. מהמרים, מלמדת הפסיכולוגיה, פשוט נהנים מההימור כאשר המספר שהם מייחלים לו אינו אקראי אלא מייצג משהו "שלהם" (תאריך לידה או שם).

כאשר אנו מקבלים החלטות בתנאי חוסר ודאות (למעשה כמעט כל החלטה בחיינו) נעדיף לבסס אותה אם לא על ידע ממש לפחות על ניחוש שנתפס כפחות אקראי. ההורוסקופ הוא ההופך אפשרות אחת מני רבות מ"סתם מקרה" למשהו שנבחר במיוחד עבורנו ע"י כוכבי השמיים. עדויות מראות כי אמונות טפלות יכולות בהחלט לעזור במצבים בהם אין לנו שליטה במאורעות חשובים. כמה מחקרים הראו כי למאמינים בתופעות על-טבעיות אינטליגנציה רגשית משופרת המאפשרת להם להתמודד טוב יותר עם בעיות רגשיות. ניסוי שהדגים את יתרונן של אמונות טפלות בדק ביצועים של נחקרים בפתרון חידות. באחד משלבי הניסוי נתבקשו הנחקרים לפתור חידות שהיו בלתי פתירות (כישלון מובטח). מתברר כי דווקא הרציונליסטים התקשו להתמודד עם המצב ובעקבות ההתמודדות הכושלת הזו ירדו ביצועיהם בשלבים הבאים של הניסוי (בהם היו החידות פתירות). ביצועיהם של נחקרים שהעידו על עצמם כמאמינים באמונות טפלות נפגעו הרבה פחות. מסתבר שהיכולת להכניס סדר, אפילו מלאכותי ושגוי, בכאוס של חיינו הוא מנגנון יעיל להתמודדות עם מצוקות. ואכן, מחקר עוקב הראה כי התמודדות כושלת עם החידות הבלתי פתירות העלתה את נטייתם של הנחקרים לדווח על אמונה באמונות טפלות שונות. כפי שניסח זאת נתן אלתרמן:

"ביום בו יעלמו כל אמונות ההבל
מה יישאר? לקום
ולהיתלות על חבל"

עלתה בדעתכם שאלה מעניינת, מסקרנת, מוזרה, הזויה או מצחיקה? פורום "לכל שאלה תשובה" מחכה לה. ניתן גם לשלוח ל- ysorek@gmail.com

לקבלת עדכונים ב-RSS על כל מדורי נענע אקטואליה, העתיקו את הלינק המצורף:

להסבר על RSS

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת

נושא

תוכן

תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ