בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
דברים שיורמים יודעים: סיפורו של אל 

דברים שיורמים יודעים: סיפורו של אל

 
 
יורם שורק

האם עם ישראל היה הראשון להאמין באל אחד, בעוד השאר היו עובדי אלילים? לא בדיוק. הסיפור השלם על התפתחות המונותיאיזם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
א"ש שואל:

איך זה שבמזרח הקדום, עם ישראל היה העם היחיד שדתו הרשמית היתה מונותיאיסטית (דת של אל יחיד)?

שתי הנחות מובלעות בשאלתך. הראשונה היא שדתו של עם ישראל הקדום הייתה מונותיאיסטית, והשניה היא שדתם של עמי המזרח הקדום האחרים הייתה אלילית. מה לעשות, למרות מה שהורגלנו לחשוב, שתי ההנחות אינן מדויקות. נתחיל בעמים השכנים, האומנם היו כולם עובדי אלילים?

קשה למצוא בתנ"ך טקסט מונותאיסטי חד וברור יותר ממזמור תהילים ק"ד ("ברכי נפשי”) המייחס לה' את הבריאה כולה, על הסדר והחסד שבה. מזמור זה נאמר בראש חודש כך שהפסוק "עשה ירח למועדים שמש ידע מבואו" מתריס כלפי עובדי האלילים, שייחסו לגרמי השמיים מעמד עצמאי. מעניין, לכן, ללמוד כי מזמור זה אינו מקורי אלא עיבוד למזמור מצרי לאל השמש אתון.
 
עם הופעת המונותיאזם, הפך הסמל לייצוג של האל (SXC)
 עם הופעת המונותיאזם, הפך הסמל לייצוג של האל (SXC)   
המזמור המקורי מיוחס לראשון המונותיאיסטים, לפחות באזורנו, והוא פרעה אח'נאתון. מלך זה ששלט במחצית המאה ה- 14 לפנה"ס הפך את אל השמש אתון לאל יחיד, הרס פסלי אלים ואסר על אחזקת פסלי אלילים פרט לסמלו של אתון (גלגל החמה). לצד זה צורפה כתובת ובה הבהרה שהעצם אינו אלא ייצוג של האל. אבל השאלה החשובה יותר היא האומנם היו אבותינו מונותיאיסטים באופן בו אנו מבינים מושג זה היום - אל אחד השולט בעולם כולו?

בפנתיאון הקדום של המזרח התיכון היה אל ראשי "אל" או "אל עליון", ולו הרבה אלים מקומיים, שכל אחד מהם ייצג עם או שבט (כאלו הם, למשל, בעל וענת). אברהם זכה לברכתו של "אל עליון" בנוסף לברכת יהוה שהיה האל של משפחתו "וּמַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם, הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן; וְהוּא כֹהֵן, לְאֵל עֶלְיוֹן וַיְבָרְכֵהוּ, וַיֹּאמַר: בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" (בראשית י"ד). כל עם סגד לאל "שלו" שהיה יחיד, או לפחות עליון, בתחומו של אותו עם. ניצחון שלו על עמים אחרים היה נצחון אלוהיו על אלוהי האויב. מזמור תהילים פ"ב מייצג את תפיסת המונותאיזם השבטי הזה באופן מוחשי למדי. אלוהי עם ישראל מתעמת עם האלים האחרים המייצגים את העמים היריבים ב"עדת אל" (מעין התכנסות של אלים מקומיים אצל הבוס). "אֱלֹהִים, נִצָּב בַּעֲדַת-אֵל; בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט", ובסיום המזמור מקלל ה' את יריביו למועצה: "אֲנִי-אָמַרְתִּי, אֱלֹהִים אַתֶּם; וּבְנֵי עֶלְיוֹן כֻּלְּכֶם. אָכֵן, כְּאָדָם תְּמוּתוּן; וּכְאַחַד הַשָּׂרִים תִּפֹּלוּ."

הכרה זו באלוהי העמים השכנים מופיעה פעמים רבות במקרא. הסכם הפיוס בין יעקב לחותנו לבן מסתיים בהצהרה "אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי נָחוֹר, יִשְׁפְּטוּ בֵינֵינוּ". כלומר, שני האלים המייצגים את שני השבטים הופכים לבוררים המפקחים על קיומו. יציאת מצרים מוצגת בספר שמות כניצחון אלוהי עם ישראל על אלוהי מצרים. "וּבְכָל-אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים, אֲנִי יְהוָה." מבטיח ה' בפרק י"ב ומקיים את הבטחתו כפי שמעידה שירת הים "מִי-כָמֹכָה בָּאֵלִם יְהוָה". כלומר, נצחון ה' אינו עדות ליחידותו, אלא לעליונותו על מקביליו. ובניסוחו של יתרו: "עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-גָדוֹל יְהוָה מִכָּל-הָאֱלֹהִים.”

בפרק י"א בספר שופטים מסופר על סכסוך טריטוריאלי בין יושבי גלעד לעמונים. כדי למנוע מלחמה מנסה השופט יפתח לשכנע את מלך בני עמון בצדקתו. "הֲלֹא אֵת אֲשֶׁר יוֹרִישְׁךָ, כְּמוֹשׁ אֱלֹהֶיךָ אוֹתוֹ תִירָשׁ; וְאֵת כָּל-אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, מִפָּנֵינוּ אוֹתוֹ נִירָשׁ". אלוהי ישראל נתפש כשווה מעמד לאלוהי העמים השכנים, וכל עם צריך לחיות בגבולות שקבע עבורו אלוהיו.
 

האל המקומי

 
כשעם מובס, פרוש הדבר כשלון אלוהיו, הגולה יחד עם עמו. ירמיהו (פרק מ"ח) חוזה את תבוסתם והגלייתם של המואבים ואת האל כמוש המובס היוצא לגלות עם עמו.
"כִּי יַעַן בִּטְחֵךְ בְּמַעֲשַׂיִךְ, וּבְאוֹצְרוֹתַיִךְ, גַּם-אַתְּ, תִּלָּכֵדִי; וְיָצָא כְמוֹש בַּגּוֹלָה, כֹּהֲנָיו וְשָׂרָיו יחד יַחְדָּו."

ביטוי מובהק להיותו של ה' אל "מקומי", המשליט את מרותו על תושבי שטח מוגדר נמצא בתיאור תלאותיהם של מי שמלך אשור הגלה לישראל במקום בני עשרת השבטים, שהוגלו משם (מלכים ב' פרק י"ז). "וַיְהִי, בִּתְחִלַּת שִׁבְתָּם שָׁם, לֹא יָרְאוּ, אֶת-יְהוָה; וַיְשַׁלַּח יְהוָה בָּהֶם אֶת-הָאֲרָיוֹת, וַיִּהְיוּ הֹרְגִים בָּהֶם. וַיֹּאמְרוּ, לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר, הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִגְלִיתָ וַתּוֹשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן, לֹא יָדְעוּ, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ; וַיְשַׁלַּח-בָּם אֶת-הָאֲרָיוֹת, וְהִנָּם מְמִיתִים אוֹתָם, כַּאֲשֶׁר אֵינָם יֹדְעִים, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ. וַיְצַו מֶלֶךְ-אַשּׁוּר לֵאמֹר, הֹלִיכוּ שָׁמָּה אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר הִגְלִיתֶם מִשָּׁם, וְיֵלְכוּ, וְיֵשְׁבוּ שָׁם; וְיֹרֵם, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ. וַיָּבֹא אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים, אֲשֶׁר הִגְלוּ מִשֹּׁמְרוֹן, וַיֵּשֶׁב, בְּבֵית-אֵל; וַיְהִי מוֹרֶה אֹתָם, אֵיךְ יִירְאוּ אֶת-יְהוָה.."
 
 

ומתי בכל זאת הפכנו למונותאיסטים?

כל התרחשות ותופעה הם הוכחה לשליטתו המוחלטת של האל (SXC)
 כל התרחשות ותופעה הם הוכחה לשליטתו המוחלטת של האל (SXC)   
עליית האימפריות ממסופוטמיה - אשור ובבל - בסוף תקופת בית ראשון הציבה אתגר קשה לתפישת האל השבטי: אם ממלכות ישראל יהודה משתעבדות לאשורים ולבבלים, האין פרוש הדבר שאליהם חזקים מאלוהי ישראל?

אין ספק שכך פירשו האשורים את ניצחונותיהם. רבשקה, שר צבאו של סנחריב מלך אשור פנה ליהודים בירושלים והוכיח להם כי אלוהיו חזק מאלוהיהם, ולכן נגזר עליהם להפסיד במערכה, " פֶּן-יַסִּית אֶתְכֶם חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר, יְהוָה יַצִּילֵנוּ; הַהִצִּילוּ אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם, אִישׁ אֶת-אַרְצוֹ, מִיַּד, מֶלֶךְ אַשּׁוּר" (ישעיהו ל"ו).

הפתרון לבעיה תיאולוגית זו היה בזיהוי יהוה עם אל עליון - אם קיים רק אל אחד, הרי תבוסת ממלכת יהודה אינה מפלה לה', אלא ביטוי לרצונו בהענשת העם. ניצחונות האשורים וגלות בבל אינם עדות לחולשת ה'. להיפך, אלה הוכחה ליכולתו לשלוט בכל הממלכות ולהשתמש בכוחן כאמצעי חינוכי להחזרת בני ישראל למוטב. כך הצליח ישעיהו ללעוג ליומרתם של האשורים המנצחים ולדמות אותם לכלי עבודה בידיו של אלוהי ישראל "הֲיִתְפָּאֵר הַגַּרְזֶן עַל הַחֹצֵב בּוֹ; אִם-יִתְגַּדֵּל הַמַּשּׂוֹר, עַל-מְנִיפוֹ”. זהו סוד כוחה של דת מונותיאיסטית - כל התרחשות היסטורית, חיובית או שלילית, אינה אלא הוכחה לשליטתו המוחלטת של האל. שוב אין האמונה תלויה בהתרחשויות בעולם, אלא להיפך, כל התרחשות (גלות, חזרה מגלות, גאות או שפל) אינה אלא חיזוק והוכחה להשגחה האלוהית.

עלתה בדעתכם שאלה מעניינת, מסקרנת, מוזרה, הזויה או מצחיקה? פורום לכל שאלה תשובה מחכה לה. ניתן גם לשלוח שאלות ל: ysorek@gmail.com
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by