בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
דברים שיורמים יודעים: בעלי החיים הגאים 

דברים שיורמים יודעים: בעלי החיים הגאים

 
 
יורם שורק

הומוסקסואליות היא "סטיה מן הטבע"? ספרו את זה לשימפנזים, לדולפינים ולציפורים. וגם: מה פשר הביטוי "אהבה אפלטונית"?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הטור שהוקדש להומוסקסואלים הביא בעקבותיו שאלות נוספות בעניין. שחר מאצבע הגליל שואל: האם יש הומוסקסואליות בקרב החיות?
 

על גאווה ונוצות

 
מאז שהשתמשו המחנכים בדבורים, פרפרים וציפורים להסבר עובדות החיים, מתקשר אצלנו מין בממלכת החי ל"פרו ורבו" בלבד. לכאורה, אכן, אין הגיון ביולוגי במין הומוסקסואלי שאינו מייצר צאצאים - ובכל זאת מתברר שעולם החי שופע גאווה הומואית.
 
ברכיה: הציפור היחידה בה נצפתה נקרופיליה (ויקיפדיה)
 ברכיה: הציפור היחידה בה נצפתה נקרופיליה (ויקיפדיה)   
מחלקת העופות היא, כנראה, הליברלית ביותר בעולם החי: בגן חיות בניו יורק קיימו זוג פינגווינים זכרים זוגיות אינטימית, שכללה טיפוח הדדי, קינון וסקס סוער, שלא הופרע גם מנוכחות נקבות בסביבה. בעיר הקודש ירושלים (שתושביה נטולי הנוצות התנגדו למצעד הגאווה) חיו זוג נשרים זכרים בזוגיות מופתית, שאפילו אפשרה להם לאמץ גוזל. במסגרת התכנית להשבת נשרים לטבע הובאה לקינם גוזלית, וטופחה על ידם עד שיכלה לעוף (4 חודשים של הורות משותפת); בבגרותה שוחררה בכרמל.

גם עופות בטבע מעדיפים לעיתים את בני מינם: כך, למשל, נצפו יענים המחזרים בעקביות אחר זכרים בלבד. אלופי "נושכי הכריות" שבין העופות הם בני משפחת האווזים. סטוצים הומוסקסואלים הם שעשוע מקובל מאוד אצל ברווזים, אצל ברווזים בטבע נצפים זוגות הומוסקסואלים מונוגמים הנשארים יחדיו לכל חייהם. בשנת 1995 פורסמה אפילו התצפית היחידה של נקרופיליה הומוסקסואלית אצל ברווזים.

באותו יום היסטורי, החמישי ביוני 1995, עסקו שני זכרים של ברווז מהמין ברכיה (Anas Platyrhyncho) במשחק מיני הומוסקסואלי, שכלל מרדפי חיזור. בשעה 5:55 בערב נחבט אחד מהם במרוצתו בחלון הזכוכית של חזית מוזיאון הטבע של רוטרדם שבהולנד, ומת במקום מחבלה בראשו. החוקר C.W. Moeliker, ששמע את התנפצות הזכוכית, חש למקום וצפה בזכר שנותר בחיים שוגל את גופת חברו במשך 75 דקות לאחר האירוע.

מחקר זה שפורסם בכרך השמיני של כתב העת שמפרסם המוזיאון,Deinsea Journal of the Rotterdam Natural History Museum, זיכה את מחברו בפרס איג נובל, פרס היתולי לפרסומים מדעיים ביזארים.
 
 

החיים העליזים של הקופים

קרובים הרבה יותר לאדם. שימפנזה (ויקיפדיה)
 קרובים הרבה יותר לאדם. שימפנזה (ויקיפדיה)   
על אף הססגוניות והגיוון של חיי המין אצל העופות, הרי שאת שרשי המיניות האנושית יש לחפש קרוב יותר אלינו בסולם האבולוציוני. הקופים, כיונקים רבים אחרים, עוסקים לא מעט במין חד מיני. אצל קופי מקוק ביפן נצפו יחסי מין בין נקבות; החוקרים שתעדו את היחסים הלסביים הללו טוענים כי באמצעות יחסים אלו, נקבות מקוק משפרות את מעמדן החברתי. מכל בעלי החיים, הקרובים ביותר אלינו הם השימפנזים, החולקים עימנו 98% מהחומר הגנטי. השימפנזה הגמדי או הבונובו, קוף בסכנת הכחדה שתפוצתו מוגבלת ליערות קונגו, הוא אובייקט למחקר אינטנסיבי בשנים האחרונות.

רוב הסקס אצל הבונובו אינו למטרות רביה, וכל הקופים דו-מיניים. בשל הקרבה הגנטית וההתנהגותית שלנו לשימפנזים, יכול מין שימפנזה זה לשמש כצוהר אל העבר החברתי והמיני שלנו. המין משמש להפגת המתחים בלהקה ולחיזוק הקשר בין הפרטים. יחסי מין הם "ברכת שלום", אמצעי לפיוס במהלך קטטה ואחריה ואפילו אמצעי תשלום. מתצפיות בקופי בונובו נראה שהמקצוע העתיק אכן קדום מאוד: נקבות מציעות לזכרים מין תמורת מזון. בלהקות אלו נצפה כמעט כל הספקטרום המיני "שלנו": מין הטרוסקסואלי, הומוסקסואלי ולסבי, מין אורלי ואוננות הדדית.
 

האם ניתן ללמוד מהומוסקסואליות חייתית על נטיות מיניות אצל בני אדם?

נראה שזוגיות הומוסקסואלית אצל בע"ח כחרקים, דגים ואפילו עופות ניתן להסביר כ"טעות בזיהוי". המין אצל חיות נשלט ע"י אינסטינקט-שרשרת פעולות המוכתבות ע"י גירוי חיצוני. משהופעל האינסטינקט, תתנהג החיה בהתאם לדפוס קבוע מראש. אצל חתולים, למשל, נצפו מקרים של טריפת גורים בידי אבותיהם כאשר התנהגות תזזיתית של הגור הפעילה את אינסטינקט הציד שגבר על אינסטינקט ה"משחק".
 
יש גם דולפינים גאים (באדיבות ממשלת ארצות הברית)
 יש גם דולפינים גאים (באדיבות ממשלת ארצות הברית)   
ברווזים זכרים שבטעות הפעילו את אינסטינקט המין זה אצל זה יפעלו ע"פ דפוס מוכתב מראש של חיזור, הזדווגות וקינון. אצל בע"ח רבים היצר המיני מופעל ע"י ריח המופרש מנקבה מיוחמת; כלב זכר שהזדווג עם נקבה וקלט את ריחה עשוי לעורר התנהגות מינית אצל זכרים אחרים.

אבל בעלי חיים כדוגמת דולפינים או שימפנזים מקיימים יחסים חברתיים מורכבים, שאינם מוכתבי אינסטינקט; חיות אלו מכירות את שאר הפרטים בלהקה, ופועלות לשיפור מעמדם בהיררכיה ע"י מאבקים ובריתות. הם יודעים יפה מי מחבריהם זכר ומי נקבה ולפעילות ההומוסקסואלית יש, כנראה, מטרה.

מטרה אפשרית אחת היא, פשוט, כיף. אילולא היה המין מהנה לא היו רובנו בעולם, והקופים אינם שונים מאיתנו ברדיפת תענוגות. מטרה נוספת היא חיזוק הקשר בין הפרטים: הלהקה מצליחה יותר כשהיא מגובשת והקשרים הרגשיים בין החברים חזקים. יחסים הומוסקסואלים בין זכרים המשתפים פעולה בצייד או בהגנה על הלהקה או בין נקבות המסייעות זו לזו בגידול הצאצאים מגבירים את הלכידות ואת שיתוף הפעולה.
 

איזו אהבה הציע אפלטון?

שאלה אחרת שהועלתה בפורום בעקבות "טור הגאווה" נגעה למקור האהבה האפלטונית.

המושג "אהבה אפלטונית" נטבע בתקופת הרנסנס לציין אהבה לנשמתו ותבונתו של האהוב ולא בניגוד לתשוקה לגופו. איך הגיע אפלטון לאהבה הזו?
 
אהבה רוחנית ולא גשמית. סוקרטס ואלקיביאדס (ז'אן לאון גרום)
 אהבה רוחנית ולא גשמית. סוקרטס ואלקיביאדס (ז'אן לאון גרום)   
אחד החשובים והקסומים שבטקסטים שהותיר לנו הפילוסוף הוא "המשתה", בו נדונה האהבה והתשוקה. ביצירה זו מסופר שבחו של סוקרטס שהעדיף להתפלסף עם אלקיביאדס היפה שניסה לפתותו - כלומר העדיף את נשמת אהובו על פני תענוגות הגוף.

אלקיביאדס (450-404 לפנה"ס) היה דמות ססגונית, הרפתקנית ומרתקת בתולדות אתונה. בן זה למשפחה המיוחסת של האלקמיונידים, משפחת האצולה הבולטת באתונה, שנודע ביופיו, היה לימים ממפקדי צבא אתונה. הקריירה שלא תאמן שלו כללה עריקה אל האויב הספרטני תוך כדי המלחמה, עריקה לטובת הפרסים כמה שנים לאחר מכן – לא לפני שהשאיר את המלכה הספרטנית עם ילד בלתי רצוי - ומשם חזרה למולדתו, פיקוד על הצי האתונאי ועריקה נוספת אל הפרסים - שעלתה לו בחייו.

סוקרטס המורה המבוגר, שאהב מאוד נערים יפים, השאיר רושם עז על אלקיביאדס הצעיר שהעיד על עצמו כי "סוקרטס הוא האדם היחיד שאני מתבייש בפניו" - והביוגרפיה שלו מעידה שביישנות לא היתה אחת מתכונותיו. הפילוסוף נראה לאלקיביאדס הצעיר "אלוהי ועשוי זהב ויפה ונפלא כל כך, שראיתי חובה לעצמי למלא מיד כל בקשה שיבקש סוקרטס וכיון שדימיתי בנפשי שהוא מחזר אחר חן- נעורי ראיתי בכך מציאה ומזל נפלא".

אלקיביאדס דואג להימצא ביחידות עם סוקרטס ומנסה להפעיל עליו את קסמיו בפיתויים ההולכים ונעשים בוטים ומפורשים יותר ויותר.

סוקרטס עומד בפיתוי וממשיך לכוון את תלמידו למחשבה פילוסופית טהורה. בסופו של דבר, לאחר שרמזים ודיבור מפורש לא עוזרים, נכנס אלקיביאדס למיטתו של סוקרטס "נכנסתי תחת מעילו,שמתי שתי ידי מסביב לאותו איש מופלא וכך שכבתי כל שעות הלילה... אבל, בחיי האלים לא אירע דבר ולאחר שישנתי עם סוקרטס קמתי כאילו ישנתי עם אב או אח בוגר". יתכן שנכון היה לקרוא לאהבה אפלטונית אהבה סוקרטית ואכן זה שמה בלטינית amor socraticus.

יצויין כי השניים נלחמו זה בצד זה במהלך המלחמה הפלופונסית, אף שהיו בני מעמדות שונים – סוקרטס נלחם כרגלי ואלקיביאדס כפרש – והצילו זה את חייו של זה. הקשר ביניהם היה הדוק, ואפשר שהיה בין הגורמים להוצאתו להורג של סוקרטס.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by