בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
האם ההגדה היא אגדה? 

האם ההגדה היא אגדה?

 
 
בלדד השוחי

כשקוראים את ההגדה של פסח, מה בעצם קוראים? בלדד השוחי מסביר איך אחת האמיתות הגדולות של ישראל, סיפור יציאת מצרים, לא היה ולא נברא

 
 
 
 
 
 
 
 
 
היי בלדד מה המצב?
מדוע אומרים "אגדת" פסח?
הרי זה באמת קרה לכן מדוע אומרים אגדה...
ת.ש

ת.ש יקר,
יש שתי טעויות עקרוניות בשאלה שלך, ואת שתיהן בלדד ישמח לתקן.
 

אין זו אגדה

 
ראשית, בדרך-כלל לא אומרים "אגדת" פסח. אומרים "הגדה של פסח", בה"א. המקור לשם הוא הציווי העיקרי של הפסח: “והגדת לבנך ביום ההוא...” (שמות, י"ג, ח').
 
אתה לא היחיד שמתבלבל, והתייחסות להגדה של פסח באל"ף ניתן למצוא אפילו בתלמוד - אבל כנראה שאין קשר בין הספרון שאנו קוראים בסדר לבין המלה "אגדה" (שקשורה כנראה לאיגוד קבצי כתבים, אבל זו כבר באמת מעשיה אחרת).

עכשיו הגיע הזמן לטעות השניה שלך, ולקטע בו אני מרגיז הרבה מאד מגיבים.
 
 

אזהרה

אמת מחלטת היא חומר חזק, אבל לא תמצאו אותה אצל בלדד
 אמת מחלטת היא חומר חזק, אבל לא תמצאו אותה אצל בלדד   
אבל לפני שאני מרגיז - האזהרה הרגילה:
יש הרבה אנשים שמאמינים במה שכתוב בתנ"ך רק כי זה כתוב בתנ"ך. האנשים הללו מאמינים שהם צריכים להאמין במה שכתוב בתנ"ך גם אם הראיות מצביעות בכיוון אחר, וחלק לא מבוטל מהם מצליח לעשות זאת. זו המשמעות של אמונה. סבבה.
 
זה לא מה שאני עומד לעשות. אני לא טוען לאמת מחלטת , רק לאמת הסבירה. זו שעליה הראיות מצביעות. האמת שנשענת על ממצאים ועל הגיון, וזו שיכולה - לאורם של ממצאים אחרים - להתגלות כטעות. האמת שמחייבת אותך להגיד מדי-פעם: "חשבתי שמשהו נכון, אבל לאור הדברים האחרונים שגיליתי, כנראה שטעיתי".

והאמת הזו, במקרה שלנו, היא שכל סיפור יציאת-מצרים לא היה ולא נברא.
 

למה לא

לוח נרמר - תיעוד מצרי מסביבות המאה השלושים-ושתיים לפסה"נ
 לוח נרמר - תיעוד מצרי מסביבות המאה השלושים-ושתיים לפסה"נ   
יש כמה סתירות בין הסיפור המסופר בספר הספרים לבין הממצאים הארכיאולוגיים וההסטוריים, אבל הטיעון החזק ביותר נגד אמיתותו של הסיפור היא העדרן המחלט של עדויות תומכות. שמעת נכון, אין שום עדות, שום אזכור, ושום רמז לארוע הדרמטי הזה בשום מקור קדום אחר.

יציאת-מצרים המקראית מתוארכת בין המאה הי"א למאה הי"ג לפסה"נ, תקופה שתועדה על-ידי המצרים בקפדנות יתרה. אנו יודעים, לדוגמא, על שני עבדים שברחו למדבר במאה הי"ג לפסה"נ. אבל על למעלה משש-מאות אלף עבדים (לא כולל נשים ולויים וילדים מתחת לגיל 20 - מה שנותן לנו אוכלוסיה כוללת של בין שניים לשלושה מליון!) שלקחו מהמצרים הון-עתק בכסף ובזהב, שברחו דרך הים שנבקע לפניהם והטביע אחריהם את כל צבא פרעה, ושעשו את כל זה אחרי עשר מכות נוראיות שמוטטו את כלכלת מצרים וגבו מחיר דמים עצום - על כל זה אין אף מלה אחת.
 
אפשר לטעון שזה לא בדיוק ארוע שהמצרים היו רוצים להשוויץ בו, למרות שבמצרים היו חילופי שלטון תכופים ולרוב המלכים לא היתה שום בעיה ללכלך על קודמיהם, אבל אפילו לא רמז? אף התייחסות לאסון הגדול? ואיך זה שאין למקרה הזה שום אזכור בכתביהם של עמים אחרים בסביבה? ואיך זה שאף-אחד מאותם עמים לא ניצל את החורבן האדיר שנפל על המצרים כדי לסגור איתם חשבון?
 

למה כן

מדינת ישראל היא עובדה מוכחת - בניגוד ליציאת מצרים
 מדינת ישראל היא עובדה מוכחת - בניגוד ליציאת מצרים   
המסקנה הסבירה ביותר לאור העובדות היא שיציאת-מצרים מעולם לא התרחשה, לפחות לא כמתואר בתורה. אנחנו יודעים שהיתה התיישבות כנענית קטנה במצרים, ואנחנו יודעים שהמצרים גירשו אותם, וזה יכול להיות הזרע של הסיפור. חלקים אחרים ממנו ניתן למצוא במיתוסים אזוריים, כמו המיתוס של סרגון האכדי שננטש על-ידי אמו בנהר בתיבת נצרים מצופה זפת.

למה בכל-זאת צמח הסיפור הזה למימדים אליהם הוא הגיע? אולי בגלל שהוא נתן לנו מיתוס מכונן בדיוק בעת בה היינו זקוקים למיתוס כזה. הגיבוש הבסיסי של סיפור יציאת-מצרים התחולל כנראה בין הכיבוש האשורי לבבלי, כשהעם היה זקוק למיתוס של בניה מחדש ושיבה אל הארץ. ואי-אפשר להגיד שהסיפור לא עשה את העבודה שלו.

רוב הסימנים מראים שעם ישראל הקדום שחי כאן לפני אלפיים שנות גלות נוצר בהדרגה מתוך השבטים המקומיים. הארץ לא נכבשה, העם לא הלך במדבר, ומעמד סיני הוא במקרה הטוב הגזמה, ובמקרה הרע גוזמה. אבל מעבר לענין התאורטי שיש לנו בדבר, האם זה באמת משנה?
 
היה זה אחד העם שכתב: “...והציור הדמיוני הזה, שיצר לו העם לפי צרכיו ונטוֹת רוחו, הוא הוא הגבּור האמתּי, שהשפעתו מַתמדת והולכת ... האמת ההיסטורית אינה אלא זו, שמגַלה את הכוחות הפועלים בחיי החברה האנושית. כל שפעולתו בחיים ניכּרת, אף אם מצד עצמו אינו אלא ציור דמיוני, הרי הוא כוח היסטורי ממשי ומציאותו היא אמת היסטורית...” (מתוך המסה "משה", הנגישה ברשת תודות לפרויקט בן-יהודה).

זה בהחלט יכול להסביר למה יציאת-מצרים היא אחת מהאמיתות ההסטוריות הגדולות שלנו - למרות שהיא מעולם לא התרחשה.


חג שמח, ולבחירתכם גם כשר,
בלדד השוחי




גם לכם יש שאלה? שלחו אותה לבלדד, השוחי שיודע הכל
אימייל:bildad@nana.co.il
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by