בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מי כתב את התורה? 
 
 
בלדד השוחי

לבקשת הגולשים, האיש שיודע הכל מסתבך עם קודש הקודשים; למי שרוצה לדעת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בלדד היקר

בעלי הסקרן מאוד מתעניין בשאלה מי כתב את התורה אשמח אם תוכל לענות לו.

אלמונית
 
אלמונית יקרה,

באמת סקרן גדול הבעל הזה שלך, אבל אני לא מאשים אותו. הרי מדובר בספר שהשפיע יותר מכל ספר אחר על החיים של כולנו.

האמונה היהודית המקובלת גורסת שהתורה ניתנה למשה בסיני על-ידי האל, אבל אמונה - כפי שאני חוזר וכותב במדור הזה - לא קשורה להגיון. אמונה היא אמונה, ומי שמאמין שאלוהים הכתיב למשה את התורה לא צריך לשאול את עצמו שום שאלות.

אם ננסה לבחון את העניין בצורה הגיונית, לעומת-זאת, נגיע למסקנות קצת שונות.

בתור התחלה, בשום מקום בתנ"ך לא כתוב שמשה כתב את התורה. לא קצת ולא כאילו, זה פשוט לא כתוב. אמנם, במקרא כתוב משה קיבל בהר סיני את לוחות-הברית, אבל לוחות-הברית אינם התורה. האמונה כי בורא עולם מסר למשה את הטקסט הפכה למקובלת רק בזמן המשנה – כאלף וארבע-מאות שנה אחרי תקופת משה.
 

מחבר יחיד?

במבט ראשון, נראה הגיוני שיותר מאדם אחד כתב את התורה. יש פה קובץ של סיפורים וסגנונות מתקופות שונות, ואין שום סיבה הגיונית להניח שכולם נכתבו על-ידי אדם אחד. מבט מעמיק מגלה כמה עובדות שתומכות בהנחה הזו.

1. כמה סיפורים מופיעים בתורה פעמיים ואפילו שלוש פעמים. דוגמאות בולטות הן סיפור הבריאה, כריתת הברית בין האל לאברהם, ההתגלות ליעקב בבית-אל וקריאת שמה של העיר באר-שבע. אפילו עשרת-הדברות עצמן מופיעות פעמיים - בשינוי נוסח דק.

2. בין קטעים מסוימים בתורה מופיעים הבדלי גרסאות. בספר במדבר, לדוגמא, אנו מוצאים את בנות-מואב שהופכות בהמשך הסיפור לבנות-מדין. גם הישמעלים, שלהם נמכר יוסף, הופכים בהמשך למדינים. כהן מדין, יתרו, שגם היה חתנו של משה, נקרא לעתים רעואל. אומה בעייתית, המדינים האלו.

3. ניתן לזהות בתורה כמה סגנונות שונים. הסגנונות הללו נבדלים זה מזה הן באוצר המלים, הן בדקדוק, והן בנקודת המבט ובדגשים המוסריים שלהם. על סמך ההבדלים הללו בדיוק מתבססת קבוצה של תיאוריות הקרויות בשם הכולל "תורת התעודות".

להלן דוגמא.
 
 

אז מי כתב את התורה?

התורה נכתבה לפני המון זמן (הנוסח שבידינו קיים כנראה כבר אלפיים וחמש-מאות שנה), כך שאפילו אני לא יכול לענות על השאלה הזו באופן ברור, אבל אחת ההשערות שמוצאת חן בעיני במיוחד שייכת לחוקר בשם ריצ'ארד אליוט פרידמן (Friedman) שכתב ספר מצוין על הנושא בשם "מי כתב את התנ"ך?"

קצרה היריעה מלהביא את כל העדויות והטיעונים, אז אני פשוט אנסה לתאר בקצרה את הסיפור.

היה זה תחת שלטונו של המלך דוד, כשבני-ישראל החלו לשזור את כל הסיפורים הקדומים שלהם לטקסט אחד. הסיפורים היו מלאי מוסר ומשל ושכר ועונש, והאל נקרא בשמו המפורש. חלק מהסיפורים הללו כבר היו כתובים וחלקם הגדול וודאי נזכרו על-פה, אבל בעת הזו ניסו לראשונה לאספם לקובץ אחד.

לאחר מות שלמה התפרקה הממלכה. יהודה המשיכה להחזיק בקובץ הקנוני, אבל בממלכת ישראל התפתח נוסח קצת שונה. הר סיני הפך להר חורב, ראובן (שבט עיקרי בממלכת ישראל) תואר כמי שהציל את יוסף, במקום יהודה, חשיבותם של ירושלים (בירת יהודה) והכהונה הופחתו, והאל נקרא בעיקר "אלהים" במקום בשמו המפורש.

כשהארץ נכבשה הכל התערבב. פתאום אין ישראל מול יהודה, כולנו יהודים, כולנו בני-ישראל. שני הטקסטים נחשבים לקדושים, שניהם חשובים לעם, את שניהם מספרים מסביב למדורה. אז הם הפכו לטקסט אחד.

או אז, כנראה בתגובה להפחתה בחשיבות הכהונה על-ידי הטקסט הצפוני, נוסף טקסט חדש שהעצים את חשיבותם של הכהונה ושל אהרון. הוא כתוב בסגנון שונה לחלוטין, והוא אפילו לא ממש מספר סיפור, הוא פשוט מתעד כמויות של אילנות-יוחסין וטקסים וחוקים ומנהגי כוהנים. מכאן מגיע רוב ספר ויקרא.

אחרון חביב מגיע ספר דברים. הוא מכיל סקירה של ארועים עתיקים, אבל סגנון הכתיבה מאוחר למדי. נראה שמדובר בניסיון להביא לקהל המודרני את דבריו של משה – שחלקם נמסר עד אז רק בעל-פה.

ושוב הארץ נכבשת והקלפים נטרפים, ומתוך האי-סדר, מתוך הצורך לאחד את העם, מבקיע עורך. אולי איש אחד, אולי קבוצה של אנשים. העורך הזה נוהג זהירות מופלגת בטקסט - מדובר בטקסט קדוש - אז אם יש שני נוסחים לסיפור הבריאה, שניהם יופיעו. וכך, מתוך חרדת קודש, הוא נוטל את כל הטקסטים הללו וטווה מהם את חמשת חומשי התורה.

שתהיה לכם שבת שלום,

בלדד השוחי

גם לכם יש שאלה? שלחו אותה לבלדד, השוחי שיודע הכל
אימייל:bildad@nana.co.il
 

הרב בלדד משיב

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by